Om hyperventilation

Hvad betyder ordet hyperventilation?

At trække vejret meget mere end vanligt.

Hyperventilationens historie:

I 1960-erne blev den tjekkisk/amerikanske psykoterapeut berømt/berygtet for at lave forsøg med brug af lsd i meditationer. Det var meget effektivt, men lsd har nogle meget uhensigtsmæssige bivirkninger. Han prøvede sig derfor med hyperventilation, som viste sig at have meget lignende effekt. Da den metode er fri for enhver bivirkning, valgte han den som sin nye fremgangsmåde.

Det er den udgave, der bruges overalt i dag. Mange steder kaldes den også for Rebirthing. Det er ikke et begreb, jeg bruger. Jeg synes, det er alt for manipulerende. Mange tror, at hvis de ikke oplever deres egen fødsel, har det hele været mislykket. Jeg mener, at hver gang du prøver og får oplevelser ud af det, er det en succes. Det er blot et spørgsmål om at tolke det ordentligt, og at se hvad der sker fra gang til gang.

Hvad er hyperventilation?

Det er en meditationsteknik, der som alle andre former for meditation har til formål at hjælpe dig til at komme dybere ind i og ned i dig selv; altså at prøve at få indblik i de sider af dit sind, som du til dagligt ikke får ordentlig kontakt med.

Den består i alt sin bedårende enkelhed i, at du trækker vejret meget hurtigere og dybere, end du vanligvis gør. Når du er i hvile, vil du trække vejret ca. 16 gange i minuttet. Når du frivilligt hyperventilerer, skal det helst ske 3 til 4 gange hurtigere.

Er det farligt at hyperventilere?

Hvis du gør det ufrivilligt er det, ja. Det er det, du vil kunne læse i en ordbog. Gør du det derimod frivilligt, er det helt og aldeles ufarligt, forudsat at du ikke har nogen sygdomme, der forværres af øget respiration. Fx astma. Astmatikere kan derfor hypoventilere. Altså trække vejret mindre end vanligt og opnå lignende resultater.

Kropslige effekter, medens du mediterer: Når du trækker vejret, ilter du hjernen. Når du overilter hjernen, opstår der oftest midlertidige spændinger i hænder og fødder. Svimmelhed. Tørhed på læberne. Tisse- og afføringstrang.

Hvad får du ud af det?

Du kan ved at hyperventilere opnå indsigter om de sammenhænge, der i dagligdagen er bestemmende for, hvordan du agerer og reagerer, dvs. vælger at leve dit liv.

Grunden til, at der sker noget andet end udover overiltningen, er, at du giver hjernen mere ilt, end den normalt får. Du giver hjernen et syretrip, der ikke giver den mulighed for at processere beskederne fra kroppen så grundigt som uden denne overiltning. Det gør, at du kan få surrealistiske oplevelser, som efterfølgende kan tolkes, ligesom man tolker fx drømme.

Hvis meditationen virker for dig, vil du også kunne se, hvordan du kan gøre nye og andre ting og dermed forandre dit liv til det bedre. Du kan groft sagt sige, at meditationen har til formål at forøge din livskvalitet betragteligt. Du bliver meget mere bevidst om dig selv i verden og opnå færdigheder i at mestre dit eget liv til glæde for dig selv og dine kære.

Hyperventilation på et ophold hos Sensana

Her vil jeg kort beskrive, hvordan vi arbejder med hyperventilation, når du er her på et ophold:

Du lægger dig på gulvet på ryggen med hænderne ned langs siden. Du vil få en hjælper, en ”sitter”, der alene har til formål at hjælpe og beskytte dig, Fx hjælpe dig til at blive ved med at trække vejret, sørge for, at du ikke støder ind i noget eller nogen, at tørre sved, mundvand og snot af, hvis der er behov for det

Din opgave er at trække vejret som beskrevet og lade de ting, billeder, farver, lyde, forestillinger og andet, som måtte komme til dig, at finde sted. Du er blot tillidsfuldt med. Du ved, at din sitter sørger for dig, og at terapeuten/terapeuterne forstår, hvad der sker og har redskaberne til at hjælpe dig til at få det maksimale ud af oplevelsen.

Du vil efterfølgende blive tilbudt at få dine oplevelser bearbejdet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *